”Ett bra sätt att få arbetslivserfarenhet”

Saleh under praktiken, vid en måltidsvagn på Norra Älvsborgs Länssjukhus.

Vi-projektet har pratat med Saleh, som har gått på Regionservices jobbspår. –Jag lärde mig nya saker varje dag, säger Saleh, som nu hoppas på en fortsatt anställning på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus).

Jobbspår Regionservice är en kombinationskurs, där distansstudier i arbetsmarknadskunskap varvas med praktik inom olika serviceyrken som är nödvändiga för att sjukvården ska fungera. Saleh blev tipsad om jobbspåret av sin handläggare på Vänersborgs kommun och bestämde sig för att söka kursen.

– Kursen verkade vara ett bra sätt att få mer arbetslivserfarenhet och komma ett steg närmare ett jobb, berättar Saleh. Efter att jag hade sökt blev jag kallad till intervju och efter ett tag fick jag veta att jag blivit antagen.

”Ett bra sätt att få arbetslivserfarenhet”

Saleh startade kursen, som var tre månader lång, i september. Han trivdes bra.

– Det var spännande att göra något nytt, säger han. Jag lärde mig nya saker varje dag, och det gillade jag. Under praktiken var jag på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) och arbetade mycket med service. Ett exempel på arbetsuppgift var att köra måltider genom korridorerna.

Framtidsdrömmarna: jobb, folkhögskola och helikopterpilot

Kursen avslutas snart. Saleh vill gärna fortsätta arbeta på sjukhuset och har sökt en anställning där. Han har även andra planer inför framtiden:

– Om jag inte får jobb så vill jag söka in på folkhögskola. Jag vill studera och få gymnasiekompetens. Min stora dröm är att läsa till helikopterpilot på yrkeshögskolan. Ända sedan jag var tio har jag älskat att flyga, i synnerhet på natten, säger Saleh.

Jobbspår Regionservice

Nästa omgång av kursen Jobbspår Regionservice startar 18 januari 2021. Ansök senast 20 december.

Läs mer om Jobbspår Regionservice