”Det har flutit på hur bra som helst”

Patrik Apell, Jobbspår Regionservice, sitter vid ett skrivbord med en dator och kontorsmaterial.

Patrik Apell har varit praktikanthandläggare under den tid som Jobbspår Regionservice pågått. – En nästan hundraprocentig närvaro och engagerade deltagare. Det har bara varit positivt för oss på Regionservice, är hans sammanfattning.

Under hösten har deltagarna i Jobbspår Regionservice varvat arbetsmarknadsstudier med att praktisera inom Regionservices verksamheter två dagar i veckan. Med tanke på att initiativet är nytt så tänkte Patrik att rollen som praktikanthandläggare skulle innebära en del oförutsedda utmaningar. Så blev inte fallet:

– Det har flutit på hur bra som helst. De som gjort praktik har verkligen varit engagerade och visat att de vill komma ut på arbetsmarknaden, säger Patrik.

”Service är en grundförutsättning för att sjukvården ska fungera”

För deltagarna har det funnits möjlighet att göra praktik inom de serviceyrken som utgör en stöttepelare för att sjukhusens verksamhet ska fungera. Några exempel på områden som man har kunnat praktisera inom är lokalvård, materialförsörjning, transportarbete och tekniskt underhåll av hjälpmedel. Det har funnits handledare på plats för varje område.

– Jag var med under intervjuerna med deltagarna och vi diskuterade vilka områden de skulle passa bra för. Målet har varit att deltagarna ska känna sig välkomna och trivas, att de ska bli en i gänget samtidigt som de får arbetslivserfarenhet, berättar Patrik.

Patrik är också, utöver rollen som praktikanthandläggare, en del av det team som ansvarar för lokalvården på Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL). Han tycker att det är väldigt bra att Regionservice får ett tillfälle att visa upp sin verksamhet genom jobbspåret.

– En del personer kan ha fördomar mot till exempel lokalvård, men det vi arbetar med är verkligen viktigt. Service är en grundförutsättning för att sjukvården ska fungera. Om man stänger ner våra arbetsområden under en dag blir det kaos. Många ser vår viktiga funktion i sammanhanget, så man känner sig ofta uppskattad. I mitt team stöttar vi också varandra mycket.

Praktiken ledde till timanställning

Lokalvårdsteamet som Patrik arbetar inom har utökats med en ny timanställd – deltagaren som gjorde praktik inom detta område:

– Han har verkligen visat framfötterna, är klockren på sin plats och väldigt snabblärd. Vi använder en del stora maskiner i städningen och dessa hade han full koll på efter tre dagar, vilket verkligen inte är en självklarhet.

Patrik har tackat ja till att vara praktikansvarig även under nästa omgång av Jobbspår Regionservice och hoppas på fler deltagare. Han tycker att kombinationen av teoretiska studier och praktik är positiv:

– Det är bra sätt att varva två olika världar. Studierna ger kunskaper och praktiken ger arbetslivserfarenhet. Just detta med arbetslivserfarenhet och ett första steg in kan annars vara väldigt svårt för en ung person. Nästan alla arbetsgivare letar efter någon som är meriterad, men hur ska man kunna samla på sig erfarenheter om man inte får komma in från början?

Jobbspår Regionservice

Nästa omgång av kursen Jobbspår Regionservice startar 18 januari 2021. Ansök senast 20 december.

Läs mer om Jobbspår Regionservice