”Den som vet hur samhället är uppbyggt har lättare att påverka”

Folkhögskoleläraren Angelica Vehmas. I bakgrunden syns skog och hav.

Under hösten har Angelica Vehmas varit lärare för studiedelen av Jobbspår Regionservice. – Jag är mer än nöjd med den första omgången av kursen, säger hon.

Angelica vill lyfta fram deltagarnas engagemang som en av nyckelfaktorerna bakom den positiva känslan kring månaderna som gått.

– Det här gänget har verkligen visat ett väldigt stort intresse och tagit ett ägarskap över sina studier och sin praktik. Under den teoretiska delen av kursen har vi främst arbetat med två saker. Dels med att fördjupa oss i hur arbetsmarknaden ser ut och hur samhället är uppbyggt ur ett arbetsmarknadsperspektiv och dels med att skapa individuella framtidsplaner, berättar Angelica.

Helhetsbilden behövs för att kunna se detaljerna

Kursen har innefattat en hel del historiska skeden, såsom exempelvis demokratins framväxt i Sverige och bildandet av de första fackföreningarna. De större sammanhangen har sedan använts för att gå in på detaljer.

– Om man har en bakgrund och en helhetsbild blir det lättare att prata om olika lagar och regler, säger Angelica. Samhället är något som växer fram och som förändras hela tiden , inte minst arbetsmarknaden som är komplex och förändras snabbt. Det gäller att ha koll på vilka yrken som kommer att erbjudas i framtiden och vad som krävs för att kunna arbeta i dessa yrken. Den som vet hur samhället är uppbyggt har lättare att påverka – både omvärlden och det egna livet. Det är lätt att ta den här typen av kunskap för given, men den som till exempel missat skolan kan ha kunskapsluckor.

Två dagar per vecka har deltagarna gjort praktik på Regionservices verksamheter, inom serviceyrken som utgör en grundbult för att sjukvårdens maskineri ska gå runt. Att blanda teori och praktik har enligt Angelica varit lyckat.

– Praktik och arbetsmarknadskunskap är en klockren kombination. Patrik (Apell, huvudansvarig för praktikdelen och jag har haft täta samtal så att de två delarna krokar i varandra. Om vi till exempel pratat om skyddsombud på arbetsplatser, så har deltagarna fått i uppgift att ta reda på hur detta fungerar på Regionservice.

Drömmen ska bli konkreta steg

Deltagarna har också arbetat med att ta fram egna framtidsplaner. Här har man också tagit helheten och de stora drömmarna för att sedan kunna bryta ner vägen dit i konkreta steg. Att arbeta kort- och långsiktigt har också varit viktigt.

– Vi har arbetat mycket med personliga mål. Ett gemensamt mål för alla har varit att bli självförsörjande. Sedan kan vägen dit se olika ut för olika individer. Även detta har knutit an till omvärldskunskapen, att se vad man behöver göra för att kunna arbeta inom olika yrken.

Vad händer då efter kursen för deltagarna? Framtidsplanerna ser ganska olika ut, men alla vet vad de  vill göra och hur de ska komma vidare:

– En av deltagarna har redan fått en timanställning där han har haft sin praktik och två andra har registrerat sig för timanställning på Regionservice och väntar på svar. Blir det svårt att få jobb planerar de att söka en kurs och studera till undersköterska på folkhögskola till hösten. En har bestämt sig för att fullfölja sina studier och få gymnasiekompetens för att sedan gå vidare mot andra mål. En person har bestämt sig för att bli lokförare och en annan har funderingar att på sikt utbilda sig till fritidsledare.

För Angelicas del har det allra bästa med kursen varit att få vara med på deltagarnas resa:

– När man pratar om till exempel unga vuxna i arbetslöshet blir bilden ofta statistik på gruppnivå. Jag tycker att det är viktigt att möta människorna bakom siffrorna, att lära känna dem och få lyssna på deras berättelser och drömmar. Det är givande att få vara med när de bryter ner sina drömmar till konkreta steg, säger Angelica.

Jobbspår Regionservice

Nästa omgång av kursen Jobbspår Regionservice startar 18 januari 2021. Ansök senast 20 december.

Läs mer om Jobbspår Regionservice