Unga om bemötande

Ett antal personer som sitter ovanpå en brant. Man ser bara fötterna som hänger ner och dinglar.

Vi-projektet har fått ta del av tre unga personers tankar kring bemötande.

Kim:

– Jag vill att personen ska bemöta mig med respekt för då kommer jag bemöta den tillbaka med respekt. Men om den personen börjar att bemöta mig på ett oartigt sätt så kommer jag att göra exakt samma mot den personen.

Jag hade till exempel lärare i skolan som inte bemötte mig alls med respekt, så jag bemötte inte dem med respekt. Sen undrade de varför jag var "en problemelev", haha. Men sen fanns det även lärare som var jättesnälla, som alltid lyssnade på en, och de bemötte jag på samma sätt.

Love:

– En del lärare har inte en susning om vad de gör när det kommer till bemötande. Det känns som att de ständigt sätter sig i en högre position än eleverna. Jag kan förstå när vissa lärare går in i positionen som en roll för att det inte ska bli kaos i klassrummet.

Men en del lärare stannar kvar i den högre positionen och markerar det väldigt tydligt. Man blir liksom inte sedd som person, utan är bara en elev i mängden. Det känns inte som att läraren bryr sig.

Chris:

– Att man får bra kontakt med varandra är något som bara sker, det är svårt att sätta fingret på när och hur det går till.

Men det finns alltid gemensamma nämnare och ett sätt att connecta med någon, om man låter det hända. Det finns så mycket i vardagen som vi alla tar del av. Och om man möter en person som är väldigt olik en själv så kan man lära sig något helt nytt, så det kan också bli ett roligt samtal.

Kim, Love och Chris heter något annat i verkligheten.