”Vi har inte råd att inte satsa på de unga.”

Vi-projektets signaturmönster i blå, orange och grå färg.

Ann-Charlotte Svensson arbetar som arbetsmarknads- och integrationssamordnare på Färgelanda kommun, och är även ansvarig för Steg1, en av kurserna inom Vi-projektet.

När jag ringer Ann-Charlotte så flaggar hon för att samtalet inte kan bli så långt. Under morgonen har det kommit in information om att ett antal unga som ligger i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Att få kontakt med dem ligger överst på prioriteringslistan.

– Ju tidigare vi kan få kontakt, desto större chanser finns det att förebygga ett skolavhopp. I en del lägen kan det räcka med något eller några samtal för att personen ska hitta en annan väg framåt. Vi brukar försöka prata så konkret om vad som händer när man hoppar av och öppna upp för andra möjligheter, säger Ann-Charlotte.

Viktigt att ta sig tid

Att nå de unga på ett tidigt stadium är alltså väldigt viktigt för ett framgångsrikt arbete. En annan sak som Ann-Charlotte verkligen vill lyfta fram är att verkligen finnas där och ta sig tid.

– En del har hamnat mellan stolarna i kontakten med samhället. Det har tappat tron på vuxenvärlden. Jag har fått frågan: ”Har du tid med mig?”. Då är det viktigt att vara tillgänglig. För mig gäller det till exempel att inte ha för många andra möten inbokade. Om jag ständigt är svår att nå så blir jag bara ännu en vuxen som inte har tid. Man måste bygga upp ett förtroende och bemöta personer utifrån hur just deras livssituation ser ut. De unga måste alltid prioriteras.

Samarbeten en framgångsfaktor

Under Vi-projektets gång hoppas Ann-Charlotte att Färgelanda kommun ska utveckla sina samarbeten.

– Vi vill att vår verksamhet ska ta ytterligare ett steg. Vi har sedan tidigare positiva erfarenheter av samarbete med Munkedals kommun och ett antal skolor. Nu vill vi satsa på att fördjupa kontakten med till exempel Dalslands folkhögskola, vårdcentraler och fler grannkommuner. Att småkommuner går ihop kring den här frågan är jättebra. Det finns möjligheter att dela lokalkostnader och att arbeta gemensamt för så positiva lösningar som möjligt. En del unga kan även behöva en nystart i ett nytt sammanhang för att komma på banan igen.

Visa politikerna att ni gör skillnad

Tiden för samtalet börjar närma sig sitt slut. Jag frågar om Ann-Charlotte har några tips till kommuner som vill utveckla sitt arbete med unga.

– Förutom det som jag tidigare nämnt, så är det viktigt att man inom kommunerna bestämmer sig för att verkligen satsa. Att det avsätts tid och resurser till detta. Det är även viktigt att vi som arbetar med unga pratar med politikerna och visar upp vad vi gör. Om politikerna förstår att en satsning gör skillnad så ökar chansen för att vi ska fortsätta få resurser.

– För egen del tycker jag att det är ganska självklart. Vi har inte råd att inte satsa på de unga. Man måste tänka långsiktigt. De unga är med och bygger upp vårt samhälle vidare. Att satsa på dem nu kommer att betala sig i framtiden.

Information om Steg1

Färgelanda kommun medverkar bland annat i Vi-projektet med kursen Steg1, som är inriktad på unga som står långt från arbetsmarknaden. Under kursen varvas gruppträffar med individuell stöttning.

Innehållet består av olika aktiviteter som är motivationshöjande samt förbereder för arbetsmarknaden/att återgå till studierna. Målsättningen är att deltagarna ska göra en stegvis förflyttning mot egen försörjning och ökad livskvalité.