– Lärarna lyssnar på vad man har att säga.

Tre folkhögskoledeltagare som sitter på en klippa och ser ut över ett landskap med både skog och fält. Billströmska folkhögskolan syns från utsiktsplatsen.

Vi-projektet har pratat med Mia, som deltar i Vi-projektet och går Allmän kurs på Billströmska folkhögskolan.

Mia, som heter något annat i verkligheten, fick upp ögonen för möjligheten att studera på folkhögskola när Billströmskas musiklinje besökte hennes gymnasium. Hon trivs bra med studieformen.

– Jag har alltid haft en negativ relation till skolan, men här är upplägget så mycket mer individuellt anpassat efter en själv. Det blir inte samma stress här, säger Mia.

Regelbundna individuella samtal

I anslutning till starten på folkhögskoleterminen så fick Mia berätta om sig själv i ett individuellt samtal med en person ur skolans personal. Målet var att ens tid på Billströmska skulle kunna bli så bra som möjligt.

– När jag skulle börja här så fick jag frågor kring om vad jag behövde för att kunna trivas på folkhögskolan och om det fanns saker som det var viktigt att personalen kände till för att kunna underlätta för mig, säger Mia.

Fåtöljer i klassrummet för dåliga dagar

Under året som gått har hon också haft regelbundna, enskilda samtal för att se så att allt fungerar som det ska. Även i klassrummet har Mia upplevt att det gått bra att prata med lärarna. Hon berättar:

– Lärarna lyssnar på vad man har att säga och hur det är med en. Och det är flexibelt, som sagt. Vi hade fåtöljer i klassrummet så att man kunde sitta där om man hade en dålig dag. Om man hade svårt att sitta still kunde man till exempel ta ett varv på skolgården.

Utrymme för kompromisser

Ett annat exempel på flexibiliteten i upplägget som Mia lyfter fram har till exempel varit utrymmet till andra lösningar när man inte tycker om att prata inför andra.

– Jättemånga avskyr att prata för andra människor. Om man haft en öppen kommunikation med läraren kring det så har man kunnat kompromissa. Om man ska ha en presentation har man kanske kunnat välja en eller två personer som publik eller att bara presentera för läraren. Samtidigt så pushar lärarna en verkligen till att våga utmana sig själv, säger Mia.

Roligt med personer från blandade bakgrunder

Den blandade bakgrunden och de olika åldrarna på de övriga deltagarna är även detta något som Mia uppskattar. Det extra stödet som hon har kunnat få från personalen i andra frågor än studierna har också upplevts som positivt:

– Jag har inte bott själv förut. När jag började här var det till exempel en person som fanns med när jag skulle betala mina första räkningar på egen hand.

Distansundervisningen ingen dans på rosor

Mia bodde på skolan förut, men har flyttat hem igen på grund av de restriktioner som coronaviruset inneburit. Det mesta av undervisningen bedrivs i nuläget på distans, något som för Mia haft stor inverkan på studiesituationen.

– En stor del av poängen med att gå på folkhögskola försvinner när det blir distansundervisning. Jag går ju till exempel musikinriktning och det blir väldigt konstigt med distansen. Det är också mycket svårare att hålla motivationen uppe när man inte är på plats. Förhoppningsvis kan vi få det mer normalt till hösten.

Till den som funderar på att läsa in grundskolan eller gymnasiet på folkhögskolan vill Mia säga följande:

– Prova. Om du inte skulle trivas så kan du alltid sluta.

Läs mer om Vuxensteget

Vuxensteget ger möjlighet till extra stöd kring studie- och boendesituationen för den som vill flytta hemifrån och läsa Allmän kurs på Billströmska folkhögskolan. Här kan du läsa mer om Vuxensteget.