Nyanställda samhällsutvecklare vill vara ungas röst

Shadi Salaimeh, Faissal Alchaar och Yassmin Daamash, Rädda Barnens samhällsutvecklare i Vänersborg och Trollhättan.

Tre stycken samhällsutvecklare som ska fokusera på att öka ungas inkludering har anställts i Vänersborg och Trollhättan. – Vi vill vara ungas röst, säger Shadi Salaimeh, Yassmin Daamash och Faissal Alchaar.

Yassmin Daamash, Shadi Salaimeh och Faissal Alchaar bor alla i Tvåstadsområdet. De är anställda av Rädda Barnen inom ramarna för Vi-projektet, som fokuserar på att öka förutsättningarna för att unga som varken arbetar eller studerar ska kunna styra sin egen framtid. Att unga ska få bättre hälsa samt närma sig studier eller arbetsmarknaden är två centrala frågor inom projektet.

De tre samhällsutvecklarna kommer att genomföra olika aktiviteter som en del på vägen till för att uppnå målen. Aktiviteterna är ett sätt att etablera en kontakt med unga som behöver stöd på sin väg till studier eller arbetsmarknaden. Målet är även att engagera unga i frågor som berör dem, så att de själva kan vara med och skapa lösningar.

Lyssnar på de ungas önskemål

– Vi har bjudit in till träffar i Vänersborg och Trollhättan för att skapa kontakt. Vi lyssnar på vad de unga vill göra och arbetar tillsammans med dem, berättar Yassmin.

Det har funnits väldigt många önskemål kring aktiviteter, så Faissals, Yassmins och Shadis arbete har fått en rivstart. Under de veckor som anställningen pågått har de bland annat genomfört en civilförsvarskurs, en ungdomsträff med fokus på arbetsmarknaden och en fest med biljard, pingis och karaoke. Och fler saker väntar i framtiden.

– Några unga vill lära sig mer om hur man skriver en egen bok och andra vill spela schack. En del vill få kunskaper i Photoshop och starta studiecirklar för att få mer kompetens inom olika ämnen. Vi försöker att hinna med så mycket det bara går, berättar Faissal.

– Vi kommer också att starta en kurs för unga som behöver lära sig att simma, säger Yassmin, som även är simlärare.

Sociala kontakter behövs för välmåendet

Enligt trion har många av de unga som de kommer i kontakt med känt sig isolerade under pandemin. Fasisal, Yassmin och Shadi vill arbeta med att lyfta de som känner sig ensamma.

– Det är lätt att hamna snett när man är ung och inte vet vad man ska göra. Positiva sociala sammanhang är jätteviktigt för att må bra, säger Shadi. Dessutom får många jobb genom vänner och bekanta eller genom att arbeta ideellt. Det är viktigt att ha ett socialt nätverk. Vi kommer även att samarbeta med kommunen och vill skapa kontakter med arbetsgivare för att ge tips och råd kring hur man kan få jobb.

– Det är svårt att få jobb som ung utan erfarenhet, fyller Faissal i. En del har även problem med diskriminering. Vi är unga själva och har varit i deras situation. Så vi vill stötta dem. Vi vill vara deras röst.

De kommer att vara anställda av Rädda Barnen under ett halvår, men hoppas på att det kommer att finnas en möjlighet till förlängning.

– Det finns så många saker som vi vill hinna göra, säger Yassmin. Ett halvår är alldeles för kort tid.