Nya nosework-instruktörer certifierade

Fyra nybakade noseworkinstruktörer (Clara Schultz, Liza Redko, Hilda Fredriksson och Alva Sköld) håller upp sina intyg. Med på bilden syns även certifieraren David Svennelid.

Under tisdagen certifierades åtta nya nosework-instruktörer i Göteborgs folkhögskolas regi.. Deltagarna är nu ett steg närmare målet: en utbildning som ger bred kompetens för att arbeta med hundar.

Nosework-certifieringen skedde som en frivillig del av Yrkesutbildning inriktning hund, som ges på Göteborgs folkhögskola. Fokuset i kursen ligger huvudsakligen på att få kunskaper som kan vara till nytta för en hunddagisföreståndare. Eftersom hundsporten nosework är ett populärt sätt att aktivera sin fyrfota vän så innebär certifieringen en värdefull merit inför framtiden.

– Vår utbildning är intensiv och ger en bred kompetens. De deltagare från våra tidigare kursomgångar som har velat gå vidare för att arbeta med hundar har kunnat göra det, berättar Maria Edelton, som är kursansvarig på Yrkesutbildning inriktning hund.

Inspirerat av professionella sökhundekipage

Sporten nosework går ut på att hunden och dess ägare söker efter speciella dofter i olika miljöer. Aktiviteten är inspirerad av det arbete som professionella sökhundekipage kan möta inom tullen och polisen.

– Jag skulle väldigt gärna vilja arbeta med nosework i framtiden, säger Alva Sköld, en av de nycertifierade noseworkinstruktörerna.

Klarat alla delmoment med bravur

Dagens delexamination, där deltagarna bland annat genomförde ett doftprov med ett ekipage, var den avslutande delen av en samling praktiska och teoretiska uppgifter som krävdes för att uppnå certifieringen. Ett antal träningshundar fick identifiera doften eukalyptus bland lådor på golvet.

– Vi ska genomföra ett riktigt doftprov, så det här var en bra övning, berättar Moa Samelius, en av de frivilliga som ställde upp med sin hund under examinationen.

Nosework-certifieraren David Svennelid var mycket nöjd med deltagarnas insatser:

– Ni har klarat alla delar med bravur, säger han när diplomen delas ut.

Mer information

Yrkesutbildning inriktning hund ges av Göteborgs folkhögskola och löper över en termin. Nästa kursomgång startar i januari 2022. Tipsa gärna era Vi-deltagare om att söka nu.

Besök kursens hemsida

Läs mer om nosework (Svenska Nose Work Klubben)