”Alla vill förändra men ingen vill bli ändrad på”

Eva Broms håller i framtidsverkstad.

I skrivande stund planerar många av delprojekten inom Vi framtidsverkstäder, ett sätt att mötas och nå förändring i olika frågor. Vi-projektet har pratat med Eva Broms, som har arbetat med metodiken framtidsverkstad i 26 år.

– En framtidsverkstad är en mötesmetod där deltagarna står för innehållet och mötesledaren håller i strukturen. Det är en väldigt strukturerad mötesform, där man kan börja stort för att sedan tratta ner innehållet. Målet är att ta fram konkreta handlingsplaner och verkligen nå förändring inom en fråga, säger Eva Broms, som arbetar med att hålla i framtidsverkstadsutbildningar.

Eva kom först i kontakt med begreppet framtidsverkstad för 26 år sedan när hon arbetade på reklambyrå. Hon tyckte att metoden lät väldigt spännande och gick en fem dagar lång utbildning. Sedan dess har framtidsverkstaden varit en central del av hennes yrkesliv.

– Jag tyckte att det verkade vara oerhört roligt att vara den som höll i framtidsverkstäder. Metoden bygger väldigt mycket på att de som berörs är delaktiga. Jag såg att den verkade vara ett bra komplement till den representativa demokratin. Efter utbildningen tog jag tjänstledigt och började hålla i framtidsverkstäder runtom i landet. Efter ett tag bestämde jag mig för att byta bana och sade upp mig, berättar Eva.

Fundera kring vad ni vill få reda på

Hon tycker fortfarande att hennes arbete är oerhört givande.

– Jag tycker om att framtidsverkstaden innebär en möjlighet för många olika personer att mötas på riktigt. Handlingsplanerna blir konkreta och får substans, eftersom deltagarna själva har skapat dem. Att man alltid följer upp det som beslutats är också en styrka. På det sättet skapar man inte ett dokument som blir liggande.

Under åren har Eva haft framtidsverkstäder med många människor. Jag undrar om det finns några begränsningar kring vilka metoden är anpassad för. Kan alla få ut något av att delta i en framtidsverkstad? Går det till exempel att ordna en framtidsverkstad för barn?

– Jag har bland annat hållit i framtidsverkstäder med lågstadiebarn, höga chefer, dövblinda och bönder, säger Eva. Mötessättet fungerar alltså för väldigt många. Däremot är det viktigt att man tänker efter kring vad man verkligen vill få reda på. ”Hur skulle ni vilja att er skola skulle se ut?” kan till exempel bli ett för stort område att ta sig an för en sjätteklassare.

Ingen mirakellösning

Eva poängterar att framtidsverkstadens framgångsrecept inte beror på någon form av mirakellösning.

– Det handlar liksom inte om något halleluja, utan den kollektiva kraften främjas genom en noga uttänkt mötesstruktur. Ett vanligt resultat är insikten om människor har mycket större kapacitet, lust och förmåga än vad folk tidigare har trott. Och alla vill utifrån sin kapacitet bidra till ”to the greater good”.

Fantastiskt att få på käften för falska föreställningar

Att de egna föreställningarna kommer på skam är något av det allra bästa med arbetet, enligt Eva:

– Första gången jag skulle jobba med dövblinda så oroade jag mig för att det skulle vara svårt att kommunicera, trots att tolkar deltog. Men det tog verkligen fem minuter och sedan var kommunikationen i full gång. Eller när man har ett möte med till exempel högt uppsatta politiker och förväntar sig att de ska vara på ett visst sätt. Jag uppskattar verkligen att man får på käften kring de föreställningar man har.

Ingen kan lösa sitt uppdrag på egen hand

Eva tror att Vi-projektet kommer att kunna ha nytta av framtidsverkstaden.

– Metodiken kan vara ett stöd för att ha jämlika möten i ögonhöjd, som är ett de grundbegrepp som präglar Vi-projektet. Om ni kan samla uvas (unga som varken arbetar eller studerar), personal, chefer för att arbeta tillsammans så har ni kommit en god bit på vägen. Det är väldigt viktigt att målgruppen är delaktig i att lösa komplexa frågor. Ingen kan lösa sitt uppdrag på egen hand.

Utöver fokus på planeringen så är förhållningssättet under mötet ett av Evas viktigaste tips för den som vill uppleva en framgångsrik framtidsverkstad.

– Alla vill förändra men ingen vill bli ändrad på. Om man går in i mötet med den här inställningen så kommer man i regel långt. För egen del så är jag verkligen tacksam över att få se när människor möts på det här sättet. Det är verkligen vackert och skitkul att få vara med när människor möts, avslutar Eva.