Unga samhällsutvecklares arbetssätt sprids på konferens

Rädda Barnen berättar om sitt arbete inom Vi-projektet på seminariet "Barn och ungas motivation och framtidstro – nycklar till morgondagens kompetens" som ges under konferensen "Framtid Västra Götaland – Kompetens för omställning och konkurrenskraft" 20 januari.

– Det känns väldigt positivt. Jag ska prata mer om den metod som vi använder för att nå ut och engagera. Jag kommer även att berätta om fördelen i att vi som är unga samhällsutvecklare själva har varit i de ungas situation. Vi vet vilka svårigheter man kan möta, säger Faissal Alchaar.

Kurser som de unga önskat sig

Faissal Alchaar är anställd som ung samhällsutvecklare av Rädda Barnen och arbetar med att nå ut till och engagera unga i Vänersborg och Trollhättan, vilket det tidigare har rapporterats om i november månads nyhetsbrev från Vi-projektet. Han och hans två kollegor arrangerar kompetenshöjande kurser och aktiviteter inom områden som de unga själva önskar sig – allt från körkortsteori till att sminka och frisera hår.

Aktiviteterna är öppna för alla, men är ett sätt att komma i kontakt med personer som varken arbetar eller studerar och stötta dem i vägen framåt.

Har engagerat hundratals

Trots en budget av det mindre slaget har arbetet fått en flygande start. Hinda Talal är metodutvecklare på Rädda Barnen och kommer också att medverka på seminariet. Hon ser framemot att vara med och sprida de erfarenheter som gjorts:

– Det känns väldigt spännande eftersom konferensen är en big happening med många viktiga aktörer. Det är extra roligt att mycket utrymme ges åt Faissal och de andra samhällsutvecklarnas arbete inom Vi-projektet. Jag har inga exakta siffror, men de har nått ut till och engagerat hundratals personer på väldigt kort tid, tack vare deras kreativitet, förhållningssätt och lösningsfokus.

Besök Framtid Västra Götalands konferenssida

Följ de unga samhällsutvecklarnas arbete