En lektor att lita på

En blå bakgrund tillsammans med ett citat av Rebin Hameed, samt ett foto där man ser halva Rebins ansikte.

Vi-projektets nyhetsbrev har pratat med 22-årige Rebin Hameed, som studerar Svenska 02 på Vuxenutbildningen i Borås. Under den halvtimme som samtalet pågick avhandlades allt från vad som är intressant med olika historiska epoker till vilka egenskaper som kännetecknar en bra lärare.

Den alltför välbekanta pandemin gör att den här intervjun, liksom så många andra, går av stapeln i det digitala rummet. För den som ska som skriva ett nyhetsbrev och rapportera från olika kommuner innebär det här givetvis en utmaning – det är svårt att ge en rättvisande bild av atmosfären i Borås när man själv befinner sig i en annan del av Västra Götaland.

Att miljöskildringarna uteblir visar sig dock bli en oproblematisk parentes i sammanhanget. Rebin är väldigt lätt att prata med och jag får stoff som skulle passa till texter på flera olika teman. Rebin läser på vuxenutbildningen för att få gymnasiekompetens.

– Jag har mer frihet här än på gymnasiet. Jag läser i ett högre tempo och man tar mer ansvar själv. Jag gillar det. Det är skönt att bli behandlad som en vuxen. Samtidigt kan det bli en obalans i klassen. Alla befinner sig i så olika faser av livet och har olika anledningar till att vara här. Det blir svårare att känna en klassgemenskap.

Läraren är avgörande för inställningen till ämnet

Ökad lärartäthet, mer undervisningstid och en ännu större möjlighet till en individuell anpassning av studierna är några av de saker som Vuxenutbildningen i Borås fokuserar på inom Vi-projektet. Hur går det i praktiken? Jag frågar Rebin om hur det fungerar med lärarna och undervisningen:

– Vi har ett väldigt bra stöd från lärarna. De skräddarsyr allt så mycket som möjligt. Alla lärare jag mött när jag gått här har varit entusiastiska när de undervisat. De bryr sig verkligen om det de lär ut och engagerar sig för att alla ska lära sig. Så var det inte alltid när jag gick i skolan.

Rebin anser att pedagogens sätt att vara kan vara helt avgörande för elevers inställning till ett skolämne. Dåliga erfarenheter kan helt förstöra en persons lust att lära sig saker, inte bara tillfälligt, utan under en lång tid.

– Med en dålig hemkunskapslärare som inte tycker om att undervisa, så börjar jag hata matlagning. Jag tänker att jag aldrig ska vara i köket och äta ute resten av livet, säger han och skrattar.

På samma sätt kan en lärare som brinner för sitt ämne leda till att en person blir intresserad av helt oväntade saker. Rebin berättar:

– På en lektion här hade vi privatjuridik. Vi skulle prata om vilka rättigheter man har när man hyr en lägenhet och sådana saker. Jag tänkte att det skulle bli jättetråkigt, men läraren var hur engagerad som helst. Han tyckte verkligen om sitt ämne. Det gjorde att lektionen blev intressant. Man märkte också att han blev glad över alla frågor som deltagarna ställde, att han gillade att prata med oss. En person råkade ställa en fråga om preskriptionstid, som inte hörde till det vi pratade om just då, men läraren reagerade med ett entusiastiskt ”klart att jag kan slänga in ett snabbt svar på det”.

Drömmen: Att bli en lagom excentrisk lektor

Rebin hoppas på att själv kunna vara en sådan typ av pedagog i framtiden.

– Jag har ändrat framtidsdrömmar några gånger. När jag gick högstadiet och gymnasiet svängde drömmarna hit och dit. Det är svårt att veta vad man vill bli och det är lätt att få beslutsångest. Men nu tänker jag att jag i första hand vill bli universitetslektor i historia och i andra hand gymnasielärare. Det är en lång väg dit, men historia är helt enkelt ett ämne som jag älskar. Jag har varit väldigt intresserad av det ända sedan jag var liten och läst mycket.  Andra världskriget, första världskriget och den amerikanska revolutionen är extra spännande. Det hade varit roligt att vara en lektor eller lärare som är väldigt entusiastisk och lite excentrisk. Eleverna ska aldrig kunna vara helt säkra på vad som kommer att hända, säger Rebin och skrattar.

Entusiastisk och trivsamt excentrisk är alltså två av ledorden. Att vara någon som eleverna eller studenterna kan känna förtroende för är ett annat exempel på vilken typ av pedagog som Rebin vill bli:

– Jag vill bli den där läraren som eleverna känner att de kan berätta saker för. Om det händer något jobbigt i deras liv så hoppas jag på att de ska våga säga det till mig. Jag vill bli en lärare att lita på.

Vuxenutbildningen i Borås

Vuxenutbildning på gymnasienivå med ökad lärartäthet är ett av två delprojekt som Vuxenutbildningen i Borås driver.

Besök Vuxenutbildningen i Borås hemsida