Skällande personal populär på Fristads folkhögskola

• Hunden Jessie.
    1 av 9

Hunden Jessie utgör ett omtyckt inslag i klassrummet på Fristads folkhögskola.

• Deltagare på Fristads folkhögskola Allmän kurs NPF skrattar när de ser film på en surfplatta.
    2 av 9

Glada miner när Jonathan Nilsson, Birgitta Andersson, Håkan Raetz och Isabelle Magnusson ser en film som deltagarna gjort om djurprofilen.

• Ett par händer som håller i en fläckig ödla.
    3 av 9

Ödlan Steve bor i ett terrarium vägg i vägg med klassrummet.

• Alexandra Silfverstrand vid trumman.
    4 av 9

Alexandra Silfverstrand vid trumman.

• Emma Kringberg inför sångstart
    5 av 9

–Det är kul att göra något man verkligen älskar, säger Emma Kringberg som går musikprofilen. Här syns Emma inför sångstart på musiklektionen.

• Kathrin Hugo och Birgitta Andersson under en spårningsövning med hunden Jessie.
    6 av 9

– Det är mysigt med Jessie, tycker deltagaren Kathrin Hugo. Här tar hon och läraren Birgitta Andersson en kort paus från lektionen för att göra tricks och spårningsövningar med Jessie.

• Hunden Jessie har nosat upp de dolda föremålen och väntar på sin belöning.
    7 av 9

Klassrumshunden Jessie har letat upp de dolda föremålen och väntar på att få sin belöning.

• Folkhögskoledeltagare som spelar synth.
    8 av 9

Johan Ståhlklinga, som går musikprofilen, övar inför en uppspelning.

• Tre tavlor som deltagarna på Allmän kurs NPF med skapandeprofil har målat.
    9 av 9

– Att få en paus för att vara kreativ är det som gör att man orkar med resten av skolan, säger en av deltagarna som går skapandeprofilen.

• Hunden Jessie.
  • Ett par händer som håller i en fläckig ödla.
  • Alexandra Silfverstrand vid trumman.
  • Emma Kringberg inför sångstart
  • Hunden Jessie har nosat upp de dolda föremålen och väntar på sin belöning.
  • Folkhögskoledeltagare som spelar synth.
  • Tre tavlor som deltagarna på Allmän kurs NPF med skapandeprofil har målat.

Allmän kurs NPF med djurprofil på Fristads folkhögskola har en lite ovanlig sammansättning på personalstaben. Med i undervisningslokalerna finns nämligen hunden Jessie.

– Voff, voff, voff, voff!

Det är omöjligt för främlingar att göra en diskret entré när klassrumshunden Jessie är på plats. Jag, som färdats med kollektivtrafik, har anlänt en halvtimme för tidigt till det avtalade mötet. Planen är egentligen att smyga in och fråga om jag kan få låna en arbetsplats medan jag väntar. Jessie ser dock till att ankomsten blir uppmärksammad.

– Hon har egentligen alldeles för mycket vakthund i sig för att vara idealisk på en skola där personer kommer och går, berättar läraren Birgitta Andersson när de trettio minuterna förflutit. Men deltagarna gillar att hon är en hund med mycket personlighet och det funkar väldigt bra.

Känner av om någon har en dålig dag

Jessie finns oftast med i klassrummet som stöd när Allmän kurs NPF har sina lektioner. Hunden fungerar som en extra trivselfaktor i klassrummet och ser till att medlemmarna i hennes ”flock” mår bra.

– Jessie brukar känna av om någon är stressad eller har en dålig dag. Då brukar hon hålla sig nära den personen, berättar Birgitta. Det kan även vara skönt att kunna pausa från studierna en stund och klappa Jessie.

Kan fördjupa sig inom sitt specialintresse

Förkortningen NPF står för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – här inryms till exempel olika autismdiagnoser. Allmän kurs NPF riktar sig till personer som behöver läsa in gymnasiet och vill ha en extra lugn studiemiljö och en tydlig struktur. Under studierna väljer också deltagarna mellan tre olika profiler – skapande, musik och djur – och kan på så viss fördjupa sig inom ett specialintresse.

De som valt att lägga sitt fokus på djur gör många olika saker under sin profiltid. Det kan handla om allt från att få kunskaper om skötsel och beteende till att göra studiebesök på ställen där man arbetar med djur. En av uppgifterna är att ta hand om den fläckiga ödlan Steve, som bor i ett terrarium i rummet bredvid lektionssalen.

– När jag fick reda på att de hade en djurprofil här så fastnade jag direkt, säger Jonathan Nilsson, en av deltagarna på kursen.

Positivt med möjlighet till extra stöd

Jonathan har haft akvarier sedan åttaårsåldern och hans kampfiskar har tagit en pallplats i Holland Betta Show – men han tycker även om andra djur. Framtidsdrömmen är att ha en egen zoobutik. Jonathan trivs bra på utbildningen i Fristad och gillar att det finns möjlighet till att få extra stöd.

– Det är mycket individuell anpassning här, berättar Jonathan. I början när jag gick här hade jag lite svårt att komma upp på morgonen, så personalen väckte mig. Jag har även ett tydligt schema över vad som behöver göras för att vardagen och skolan ska funka.

Jonathan har tidigare deltagit i en annan verksamhet som ordnas inom ramarna för Vi-projektet. Nike ungdom finns i Uddevalla kommun och riktar sig till personer i åldrarna 16 till 20 år som har avbrutit eller riskerar att hoppa av grundskolan eller gymnasiet. Det var genom Nike ungdom som Jonathan kom i kontakt med Fristads folkhögskola.

– Jag gick på Nike och personalen där tipsade mig, berättar Jonathan.

Isabelle Magnusson, en annan av deltagarna som valt djurprofil, tycker också om den individuella anpassningen.

– Det är mer anpassat efter en själv här, säger Isabelle. Och det är lugnt i klassrummet.

– Utom när Jessie skäller då, säger Birgitta, och deltagarna skrattar.

Läs mer om Allmän kurs NPF