”Vi-projektet möjliggör test av nya arbetssätt"

Patrik Eriksson, samordnare på Borås Vuxenutbildning. I bakgrunden syns en detaljrik tavla.

Under Vi-projektets gång provar Vuxenutbildningen i Borås Stad nya arbetssätt. En fast mentorsperson för varje elev, ökad lärarbemanning och fler undervisningstimmar är några av de saker som testas. Målet är att fler ska klara sina svenskastudier på gymnasienivå och i förlängningen nå sina studiemål.

Grundtanken innan projektstart var att erbjuda undervisning med extra stöd i en sammanhållen klass, men i samband med coronavirusets framfart fick man tänka om. Patrik Eriksson, som arbetar som samordnare på Vuxenutbildningen i Borås, berättar:

Från början var planen att eleverna som deltar i Vi-projektet skulle vara i klassrummet tillsammans, med en extralärare som kunde ge stöd och mentorskap. På grund av coronaviruset har vi inte kunnat genomföra detta, utan har fått dela upp gruppen. Vi har även fått ha många lektioner på nätet eller med färre elever på plats åt gången för att anpassa oss till den rådande situationen.

Varje Vi-deltagare har en egen mentor

En nyhet som också infördes var individuella samtal med eleverna vid kursstart. Deltagarna har också en egen mentor, som de regelbundet pratar med. Fler undervisningstimmar och ökad lärartäthet utgör också några av inslagen i svenskakursen.

Vi har alldeles nyligen avslutat första kursrundan. Än så länge är det för tidigt att dra några slutsatser, men resultaten hittills ser på det stora hela bra ut. Vi har tappat några på vägen, men det har gått bra för de allra flesta som vi lyckats hålla kvar, säger Patrik.

Nytt samarbete med det kommunala aktivitetsansvaret

Vuxenutbildningen samverkar sedan en tid tillbaka även med det kommunala aktivitetsansvaret (KAA), som har kontakt med ungdomar i åldrarna 1620 år som varken arbetar eller studerar. Det kan finnas möjlighet att börja studera på vuxenutbildningen för dem som befinner sig i den äldre delen av åldersspannet.

Egentligen är de här individerna för unga för vuxenutbildning, men KAA-enheten förmedlar en del personer som befinner sig i slutet av sin KAA-tid till oss. Vi ser om man kan anpassa undervisningen så att det fungerar och har utvecklat en form av närdistans. Eleverna läser mer på egen hand, men har extra stöd från läraren, som skräddarsyr undervisningen så mycket som möjligt, avslutar Patrik.

Vuxenutbildningen i Borås

Vuxenutbildning på gymnasienivå med ökad lärartäthet är ett av två delprojekt som Vuxenutbildningen i Borås driver.

Besök Vuxenutbildningen i Borås hemsida