Kursen där deltagarna planerar innehållet

• Ubah, som går kursen Mitt liv – mitt val på Dalslands folkhögskola.
    1 av 3

Bildtext: Ubah går kursen Mitt liv – mitt val och vet vad hon vill göra i framtiden.
    – Jag behöver läsa in skolan. Sedan drömmer jag om att studera till undersköterska, säger hon.

• Ludde, som går kursen Mitt liv – mitt val, vid ett bord.
    2 av 3

Bildtext: Ludvig, som oftast kallas för Ludde, har funderingar på att söka till en folkhögskola i framtiden.

– Det hade varit roligt att göra något kreativt medan jag studerar, kanske syssla mer med musik, säger Ludde.

• Ubah, Ludde och Mostafa planerar månadens aktiviteter tillsammans.
    3 av 3

Ubah, Ludde och Mostafa planerar månadens aktiviteter tillsammans.

• Ubah, som går kursen Mitt liv – mitt val på Dalslands folkhögskola.
  • Ludde, som går kursen Mitt liv – mitt val, vid ett bord.
  • Ubah, Ludde och Mostafa planerar månadens aktiviteter tillsammans.

På kursen Mitt liv – mitt val står medskapandet i fokus. Här är det deltagarna själva som planerar innehållet så att det blir meningsfullt och relevant.

Kursen är ett samarbete mellan Dalslands folkhögskola och Vänersborgs kommun och fungerar som en första station på vägen mot studier eller arbetsmarknaden. Deltagarna träffas några gånger i veckan.

Ofta ses deltagarna på Regionens hus i Vänersborg, men de gör även utflykter och studiebesök, som de själva har föreslagit och planerat. Den här dagen står februari månads aktiviteter på agendan. Att åka till Dalslands folkhögskola i Trollhättan och Färgelanda är två av sakerna som deltagarna har önskat sig. Folkhögskolläraren Suz Kvick Larsson säger:

–Vi får pussla lite, så att du kan följa med båda gångerna, Mostafa. För du ville med till både Trollhättan och Färgelanda, eller hur?

– Ja, gärna, säger Mostafa.

Övar svenska utan att tänka på det

Mostafa går även på SFI, så ibland sker det krockar i schemat. Han kommer från Syrien och drömmer om att bli vaktmästare i framtiden. Han vill vara med så mycket som möjligt på Mitt liv – mitt val:

– Här är jag social. Vi gör saker tillsammans och pratar mycket, berättar Mostafa.

– Och det i sig blir en bonus, fyller Suz i. Du övar på svenska utan att tänka på det.

– Ja, det stämmer, säger Mostafa.

– I Trollhättan kommer vi att laga mat tillsammans med Irene Stenermark, som har hand om köket, säger Suz. Vilma, kan du tänka dig att vara den som har kontakt med Irene kring planeringen?

– Ja, det går bra, svarar Vilma.

Medskapande för meningsfullt innehåll

Att deltagarna planerar innehållet är en medveten del av kursupplägget för Mitt liv – mitt val. Det sker för att skapa meningsfulla aktiviteter tillsammans med dem som berörs. Tanken är att kursen ska fungera som ett sätt att komma igång om man varit hemma en längre tid.

– Vi ses regelbundet och det ger rutiner i vardagen, berättar Suz. Man kommer hemifrån och provar nya saker, utmanar sig själv på en lagom nivå och i en trygg miljö.

– Ett mellanting mellan ett jobb och att vara sjukskriven

Ludde, som går Mitt liv – mitt val tycker att kursen är ett steg som gör att man förflyttar sig framåt:

– Om man har varit sjukskriven så är det en bra med en sådan här kurs, berättar Ludde. Det blir något mer riktigt att gå till, så att man inte är hemma. Man är aktiv. Ett mellanting mellan ett jobb och att vara sjukskriven. Jag tycker att det är bra att vara med.

Deltagaren Vilma håller med:

– Man kanske inte har kommit till en situation där man kan jobba. Men det här känns som en start.