”Det är lättare att connecta med personer genom deras intressen”

Vi-projektet har pratat med Emma Valentiina Kristensson, Rädda Barnens nyanställda UVAS-rådgivare och gamingentusiast.

Ett tips från Nike ungdom, en av Uddevalla kommuns aktiviteter inom Vi-projektet, ledde till att Emma blev aktuell för tjänsten som UVAS-rådgivare.

– Min kontaktperson på Nike kom och sa till mig ”Emma, det finns ett projekt som jag tror att du skulle älska”, och på den vägen är det, berättar Emma.

Emma kommer under anställningen tillbringa mycket tid på Discord, som är en digital plattform där man kan bygga upp sin egen community. I Discordsammanhang kallas varje community för en server, där de inbjudna till exempel kan chatta, prata och dela material med varandra genom olika kanaler.

– Jag kommer att ägna mest tid åt att bygga upp och ha hand om Discord-servern innan och under en e-sportturnering som vi ska arrangera, säger Emma.

En möjlighet att skapa kontakt

E-sportturneringen befinner sig just nu i planeringsstadiet. Vad har e-sport och gaming med UVAS, unga som varken arbetar eller studerar, att göra? Emma ser spelintresset som en möjlighet att kunna skapa kontakt:

– Väldigt många unga spelar spel nuförtiden. Det är ett lätt intresse att ta sig in i för den som sitter hemma mycket. Om man vill connecta med personer så är det lättare att göra det genom deras intresse.

Människorna är på gott och ont

För Emmas del har spelintresset funnits med genom hela livet. Hon växte upp med att spela tevespel, främst Super Mario. Det blev en helt naturlig övergång att så småningom även börja med datorspel. Att hålla på med gaming har både sina för- och nackdelar, enligt Emma:

– Gamingvärlden är tyvärr en väldigt hård miljö, där folk kan slänga ur sig kommentarer om att de ska leta upp och döda ens familj. Man blir tyvärr också utsatt för väldigt mycket sexism. I vissa sammanhang låter jag bli att prata. Om de andra hör min röst börjar de härma den och säger saker i stil med att ”haha, jag visste att du var tjej, för du spelar så kasst”. Det värsta är alla äckliga kommentarer.

Myntet har dock två sidor. Det bästa med spelintresset är en del av människorna som Emma kommit i kontakt med:

– Människorna är verkligen både på gott och ont. Jag har träffat så många underbara personer. Det är som sagt så mycket lättare att connecta med andra när man har ett gemensamt specialintresse. En del har jag fortfarande kontakt med, andra inte, men man har delat helt fantastiska ögonblick och haft väldigt roligt tillsammans.

Några länkar för den som vill läsa mer:

Svensk e-sports Code of Conduct

Ett stöd för arrangörer för att skapa en trygg och inkluderande miljö på e-sportarrangemang. Innehåller också delar som riktar sig till spelare och föräldrar inom e-sporten.

Svensk e-sports Code of Conduct

Studio Ludum

Ett nyligen avslutat projekt där man sett hur gamingintresset kan användas som en fördel (t.ex. i motivationen för att gå klart skolan) i andra delar av unga vuxnas liv.

Studio Ludum

Internetstiftelsen: föräldraskap på nätet

Internetsstiftelsens sida om föräldraskap på nätet