”Det bästa är att se personer lyckas”

Vi har pratat med Birgitta Lewin, speciallärare på Vuxenutbildningen i Borås, som ser Vi-projektet som ett sätt att bredda personalens kunskap.

Birgitta har arbetat som speciallärare för vuxna sedan 2014. I hennes yrkesroll ingår arbetsuppgifter på individ-, grupp och organisationsnivå.

– Jag är med och planerar verksamheten tillsammans med resten av personalen. Förutom stöttningen av enskilda elever har jag även undervisning i klasser, oftast i studieteknik, berättar Birgitta.

Möjlighet att ange behov av extra stöd i ansökan

På Vuxenutbildningen i Borås får man många gånger reda på att en elev är i behov av extra stöd på ett tidigt stadium. När personer ansöker till Vuxenutbildningen finns det möjlighet att kryssa i en ruta där man anger att man vill ha extra stöd.

– De elever som deltar i Vi-projektet har även ett enskilt samtal med personalen vid kursstart. Det är bra att fånga upp så många som möjligt på ett tidigt stadium, säger Birgitta.

Viktigt att se hur verksamheten kan förbättra studiesituationen

Hur skapar man förutsättningar för att kunna stötta en elev på bästa sätt? Enligt Birgitta är det viktigt att lyssna in elevernas behov och att ha ett bra samarbete med övriga lärare. Att inte bara lägga ansvaret på individen utan se på hela studiesituationen är också centralt, enligt hennes åsikt:

–  Alla måste se individens behov men också de saker i omgivningen som påverkar. Skolor har traditionellt sett haft väldigt lätt att tala om vad elever ska göra för att förbättra sin situation. Vi behöver också tänka på vad vi som verksamhet kan göra för att förbättra situationen för elever, säger hon.

Vi-projektet en chans till mer kunskap

Att delta i Vi-projektet ser Birgitta som en möjlighet att öka personalens kunskap kring unga som varken arbetar eller studerar.

– Många av våra elever har inte studerat på flera år. För en del kan det innebära en stor utmaning att studera. Här kan vi säkert lära oss mycket. Vi vill även se vad vi har för möjligheter inom verksamheten och utforska möjligheten till att samverka med andra instanser.

– Jag lär mig saker både av elever och lärare

Det bästa med att vara speciallärare är enligt Birgitta att man lär sig mycket nytt, och att få se eleverna lyckas.

– Även om jag har arbetat länge inom mitt yrke så lär jag mig nya saker hela tiden. Olika individers behov är så varierande och jag lär mig saker både av elever och lärare. Det är också helt fantastiskt att se elever klara av sina studier. En del har misslyckats förut och att det då finns en ny chans är underbart.