Svetsaren som ville bli psykologilärare – en deltagares berättelse

Tulpaner med Dalslands folkhögskola i bakgrunden

En kursdeltagare på Allmän kurs Yrke, som avböjt att få sitt namn publicerat, skriver om sin resa mot ett nytt yrkesmål.

Innan jag började på Allmän kurs Yrke så hade jag avslutat en industriteknisk yrkesutbildning med svetsinriktning och ville komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt. Branschen skriker efter arbetskraft, men det är väldigt svårt att få jobb utan tidigare arbetslivserfarenhet. Jag sökte jobb inom många olika branscher via diverse rekryteringshemsidor men även här var det svårt att få napp utan erfarenhet.

Jag var arbetssökande i cirka ett år. Sedan fick jag tips av en släkting om Dalslands folkhögskolas allmänna kurs med yrkesinriktning, utan vidare eftertanke sökte jag till kursen.

Några veckor gick. Jag hade i stort sett glömt bort min ansökan tills jag fick ett telefonsamtal från skolans biträdande rektor, som sa att jag hade kommit in på skolan. Detta kom som en glad överraskning.

Jag såg fram emot att ha en daglig sysselsättning igen efter att ha varit hemmasittande så länge.

Ville få in en fot någonstans

När jag hade mitt första samtal med min nuvarande mentor så gick vi igenom vad jag hade som mål med kursen och vad jag ville bli. Då hade jag fortfarande som mål att bara få in foten på arbetsmarknaden. För mig kvittade det var det var.

En av de första sakerna jag fick göra på Allmän kurs Yrke var en så kallad ”intressekompass” som finns på Arbetsförmedlingens hemsida. Intressekompassen funkar som så: först fyller man i en enkät med frågor som tar reda på vilken sorts personlighet man har, sen visar dom yrken som passar ens personlighet och vad det finns för konkurrens inom dessa yrken nu och om fem år.

Två av mina egna toppyrken enligt Intressekompassen var planeringsarkitekt och webbdesigner. Jag sökte efter arkitektutbildningar i närområdet och fick reda på att dom hade ett arkitektprogram på Göteborgs Universitet, men när jag såg att det nästan bara var mattekurser som ingick i programmet och att det var en utbildning på fem år så kändes det inte som något för mig.

Ämneslärare blev målet

Något som jag dock hittade när jag kollade efter arkitektutbildningar var ett flertal ämneslärarprogram på både grundskole- och gymnasienivå.

Utöver det så hade dom ett psykologprogram som fångade min uppmärksamhet. Jag har alltid varit intresserad av psykologi.

Sa till min mentor att jag tyckte psykologprogrammet verkade intressant. Hon berättade att det är en svår linje att komma in på, eftersom hon visste att jag tidigare sagt att jag ville ut i arbetslivet så snart som möjligt.

Då jag inte har någon tidigare psykologiutbildning och ämneslärarprogrammen på gymnasienivå hade intresserat mig så tänkte jag att de hade nog varit rimligare att satsa på att komma in på ett ämneslärarprogram.

Planen är då att jag ska använda högskolepoängen från ämneslärarprogrammet för att söka till enstaka psykologikurser så jag kan få behörighet till att bli psykologilärare på gymnasienivå.

Att jag fått det här målet när jag tidigare varit helt osäker på vad jag faktiskt velat jobba med är ett konkret kvitto på att min tid på Allmän kurs Yrke har varit givande.

 

Ett filmteam under en inspelning. I fokus är en person som lyssnar i ett par hörlurar.

Allmän kurs Yrke (Dalslands folkhögskola)

Allmän kurs Yrke ordnas på Dalslands folkhögskola i Färgelanda. Den passar personer som vill kombinera studier på grundskole- eller gymnasienivå med att arbeta fram en konkret plan för hur man ska nå arbetsmarknaden. Klicka här för att läsa mer!