Det här är AI i fokus
AI i fokus erbjuder en rad kompetenshöjande insatser för medarbetare på folkhögskolor i Västra Götalandsregionen och Halland, med målet att stärka deras förmåga inom tre viktiga områden: Medie- och informationskunnighet (MIK), artificiell intelligens (AI) och konflikthantering. Dessa kompetenser är avgörande för att möta de utmaningar som följer med den snabba digitala transformationen i samhället, samtidigt som de bidrar till att skapa en mer inkluderande och hållbar lärandemiljö.
I en tid där digitaliseringen och AI förändrar både arbetslivet och samhällsstrukturer, står folkhögskolorna inför betydande utmaningar. Den snabba teknologiska utvecklingen innebär att nya klyftor uppstår, såsom filterbubblor och digitalt utanförskap, vilket gör det svårare för många att ta del av den digitala samhällsgemenskapen. Samtidigt innebär AI och digitalisering stora möjligheter att förbättra utbildningens kvalitet, tillgänglighet och relevans. För att folkhögskolorna ska kunna spela en aktiv roll i att främja livslångt lärande och bidra till att minska utbildningsklyftor, krävs att personalen rustas med rätt kompetens för att förstå och hantera både möjligheterna och utmaningarna med den digitala omställningen.
Projektet fokuserar på tre centrala områden:
-
Medie- och informationskunnighet (MIK): I en värld där informationsflödet är konstant och ofta förvrängt, är det viktigt att både medarbetare och elever kan navigera i digitala miljöer med kritisk blick. Genom att stärka kompetensen i MIK får folkhögskolorna verktyg för att motverka desinformation och skapa en lärande kultur som främjar kritiskt tänkande och källkritik. Detta är särskilt viktigt för att bekämpa den ökande polariseringen och filterbubblor som digitala plattformar kan skapa.
-
Artificiell intelligens (AI): AI har potentialen att omvandla undervisningen genom att automatisera administrativa processer, effektivisera lärandeverktyg och skapa nya former av lärande. Genom att introducera och utbilda personalen inom AI och digitala verktyg kan folkhögskolorna frigöra mer tid för relationell dialog och individuell uppmärksamhet, samtidigt som de blir mer effektiva och relevanta i sin undervisning.
-
Konflikthantering: I en mångfacetterad lärandemiljö som folkhögskolan, där deltagarna ofta kommer från olika bakgrunder och livssituationer, är förmågan att hantera och lösa konflikter en central kompetens. Konflikter kan uppstå både i klassrummet och i de digitala miljöerna, och genom att stärka medarbetarnas förmåga att hantera konflikter konstruktivt skapas en trygg och öppen lärandemiljö. I kombination med MIK och AI kan konflikthantering bidra till att förebygga och lösa spänningar som kan uppstå i samband med digitaliseringens framfart.
Sammanfattningsvis strävar projektet AI i fokus efter att ge medarbetarna på folkhögskolorna de nödvändiga verktygen och färdigheterna för att inte bara möta den digitala transformationen, utan också aktivt forma den. Genom att integrera MIK, AI och konflikthantering i verksamheten stärker projektet folkhögskolornas förmåga att skapa relevanta och inkluderande utbildningar, där både personal och deltagare känner sig rustade att möta framtidens krav. Detta är en nyckelkomponent för att säkerställa att folkbildningen fortsätter att spela en central roll i att minska utbildningsklyftor, främja demokrati och ge alla medborgare möjlighet att delta i det digitala samhället.
Projektnamn
AI i Fokus
Projektägare
Västra Götalandsregionen, Folkhögskoleförvaltningen
Budget
Total budget 12,12 mnkr
Finansiering ESF – 54%
Medfinansiering – 46%
ESF-medlen bekostar t ex föreläsare, samtalsledare, lokaler och logi, samordning, administration och ekonomi.
Medfinansiering i form av medarbetarnas rapporterade tid under kompetensutvecklingen.
Tidsperiod
1 september 2024 – 31 augusti 2026
Ingående organisationer
Projektägare Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen samverkar med utbildningsaktörer och 20 folkhögskolor. Tolv av dessa är rörelseägda folkhögskolor, sex folkhögskolor som drivs av Västra Götalandsregionen och två folkhögskolor som driva av Region Halland.
Projektpartner:
Lindholmen Science Park
Deltagande folkhögskolor i kompetensutvecklingen:
Angered folkhögskola, Hellidens folkhögskola, Mångkulturella folkhögskolan, Hjälmareds folkhögskola, Ljungskile folkhögskola, Nordiska folkhögskolan, Katrinebergs folkhögskola, Löftadalens folkhögskola, Borås folkhögskola, Vinga folkhögskola, Kvinnofolkhögskolan, Arbetarrörelsens folkhögskola, Helsjöns folkhögskola, Wendelsbergs folkhögskola, Dalslands folkhögskola, Fristads folkhögskola, Göteborgs folkhögskola, Billströmska folkhögskolan, Grebbestads folkhögskola, Vara folkhögskola
Intressenter
AI Sweden, RISE - Avdelningen livslångs lärande, HR inom Västra Götalandsregionen, Folkhögskolornas serviceorganisation, Mediemyndigheten
Insatser
Kompetenshöjande insatser inom områdena: MIK, AI och konflikhantering
Bakgrund och utmaningar
Samhället genomgår en snabb utveckling inom AI och digitalisering och ett föränderligt medielandskap, vilket skapar behov av ökad kompetens bland medarbetarna.
Folkhögskolornas små organisationer och geografiska spridning gör det svårt att genomföra effektiv kompetensutveckling, och det saknas ofta resurser för att hålla jämna steg med den snabba tekniska utvecklingen. Dessutom finns en ökad risk för digitalt utanförskap bland både medarbetare och studerande, vilket kan leda till ökad polarisering och svårigheter att hantera desinformation och filterbubblor i klassrummet.
Projektet adresserar även behovet av att stärka medie- och informationskunnighet (MIK) och utveckla strategier för att hantera konflikter som uppstår ur felaktig informationsspridning. Projektet vill säkerställa att medarbetarna har den digitala kompetens som krävs för att stödja en inkluderande och demokratisk utbildning i en alltmer digitaliserad värld.
Mål och förväntade effekter
Under projektets pågående fas kommer vi att fokusera på följande kortsiktiga mål:
Individnivå
- Ökad användning av digitala hjälpmedel i medarbetarnas yrkesroll.
- Förbättrad kunskap om och förståelse för digitala verktygs möjligheter och begränsningar.
- Ökad insikt om hur olika former av media påverkar individer, yrkesroller och samhället.
- Ökad kunskap om och förståelse för otillbörlig informationspåverkan.
- Ökad kompetens i att hantera konflikter.
- Jämlik och tillgänglig utbildning för studerande vid folkhögskolorna.
Organisationsnivå:
- Skapande av fler lärandegrupper inom olika yrkesroller och organisationer.
- Främjande av kollegialt lärande för att stödja medarbetarnas livslånga utveckling.
På längre sikt kommer projektet att bidra till:
Individnivå:
- Ökad kompetens, vilket öppnar möjligheter till rörlighet på arbetsmarknaden.
- Bättre förutsättningar för karriärbyten inom organisationen.
På organisationsnivå
- Resilienta organisationer som kan möta upp mot samhällets behov i kölvattnet av den digitala transformationen.
- Utvecklad infrastruktur kring lärande mellan och inom organisationer som deltar.
- Folkhögskolornas bidrag till den regionala utvecklingsstrategi Västra Götaland 2021-2030 ökar.
- En mer jämlika (digital) arbetsplats och en mer jämlik utbildning för de studerande på folkhögskolorna.
För att folkhögskolorna ska kunna bidra till statens syften med folkbildning och bidra till minskad polarisering i samhället är ytterligare ett projektmål att:
- Att ge medarbetarna strategier för att identifiera och hantera konflikter som uppstår ur informationspåverkan.
- Att stärka medarbetarnas förmåga att lära ut kritiskt tänkande och källkritik.
- Att främja en förståelse för hur AI och media kan användas för att stödja demokratiska värden och principer.