Klagomålshantering och överklagan

Synpunkter och klagomål

Om du har generella synpunkter på något kring studierna eller skolmiljön finns forum på skolan för att lyfta sådana frågor, främst i klassrådet och eventuellt vidare upp till deltagarrådet. Om detta kan du läsa mer under rubriken Deltagarinflytande.

Har du specifika synpunkter eller klagomål som bara rör dig och dina studier ska du alltid börja med att ta upp dem med den det berör, till exempel din lärare eller din mentor. Om du anser att du inte får gehör för dina synpunkter där kan du lyfta frågan vidare, till exempel till en kursansvarig eller till skolans biträdande rektor eller rektor.

Om du upplever att du inte heller där får respons på dina synpunkter och vill lyfta ärendet ytterligare kan du kontakta förvaltningschefen för folkhögskolorna som kan lyfta ärendet till folkhögskoleförvaltningens styrelse.

Om du inte är nöjd med hur skolans organisation hanterat ett ärende kan du alltid i sista hand anmäla ditt ärende till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR. Hur du går till väga för att göra det kan du läsa mer om på Folkbildningsrådets hemsida: Anmälan till FSR - Folkbildningsrådet (folkbildningsradet.se)

Överklagan av antagningsbeslut

Om du sökt till en kurs på någon av våra skolor och inte blivit antagen kan du överklaga det beslutet. Antagningsbeslut fattas formellt av skolans rektor och vill du överklaga beslutet är det därför till rektor du ska göra det. En överklagan av antagningsbeslut ska lämnas till rektor senast 15 dagar efter att antagningsbeskedet skickats ut.

När en överklagan skickats in ser rektor över antagningsbeslutet, prövar det och meddelar resultatet av prövningen, tillsammans med en motivering, i ett nytt beslut till den som överklagat.

Om du inte är nöjd med rektors nya beslut har du möjlighet att föra ärendet vidare i en ny överklagan. Det gör du i så fall skriftligt till Folkhögskoleförvaltningens chef som lyfter ärendet vidare till folkhögskoleförvaltningens styrelse. Du ska skicka in din överklagan senast 15 dagar efter att du fått rektors nya beslut. Styrelsen prövar antagningsbeslutet och fattar ett slutligt beslut om antagning som skriftligt meddelas den som överklagat.

Om du inte är nöjd med hur skolans organisation hanterat ditt antagningsärende kan du alltid i sista hand anmäla det till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR. Hur du går till väga för att göra det kan du läsa mer om på Folkbildningsrådets hemsida: Anmälan till FSR - Folkbildningsrådet (folkbildningsradet.se)

Överklagan av studieomdömesbeslut

Det är formellt rektor på din skola som fattar beslut om och utfärdar studieomdöme. Om du är missnöjd med ditt studieomdöme kan du begära att det omprövas. Det gör du i så fall skriftligt till rektor på din skola. Din överklagan ska skickas in inom 15 dagar efter du fått ditt besked om studieomdöme. I din överklagan ska du ange vilka skäl du har för att ditt studieomdöme ska omprövas.

När en överklagan skickats omprövar rektor omdömet och resultatet meddelas den som överklagat.

Om du inte är nöjd med rektors nya beslut har du möjlighet att föra ärendet vidare i en ny överklagan. Det gör du i så fall skriftligt till Folkhögskoleförvaltningens chef. Du ska skicka in din överklagan senast 15 dagar efter att du fått rektors nya beslut. Förvaltningschefen prövar skolans arbete med omdömessättningen och kan besluta om en ny omdömesprocess. Därefter meddelas den som överklagat beslut om omdöme. Förvaltningschefens beslut kan inte överklagas.

Överklagan av avskiljningsbeslut

Om du blivit permanent avskild från dina studier och inte är nöjd med hur skolans organisation hanterat ditt ärende kan du anmäla det till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR. Hur du går till väga för att göra det kan du läsa mer om på Folkbildningsrådets hemsida: Anmälan till FSR - Folkbildningsrådet (folkbildningsradet.se)